Szkoła Główna Inwestorów Profesjonalnych

Jak buduje się big picture? Ruch z 80 zł na 20 zł: spadek około 80% ! 

Wiele razy pisałem o “big picture” oraz kluczowym znaczeniu upływu czasu. Jak buduje się big picture? No właśnie przez poświęcanie na to czasu. Śledzenie napływających informacji. Czytanie listów prezesa, komunikatów profit warning czy wyników kwartalnych. To właśnie jeden ze sposobów na ułożenie sobie w głowie co dzieje się w spółce. Tego się nie przeskoczy. Tak jak pisałem, warto również zwracać uwagę na wyjaśnienia/informacje zawarte w napływających bieżących komunikatach/wywiadach. Dlaczego to takie ważne? Bo w ten sposób zbiera się puzle do naszej układanki. Jakie to elementy? Po to są kolejne kroki gdzie wdrażamy się jakie puzle zbierać. Jednym z nich jest to co napisałem powyżej.

Oczywiście jak robicie to na bieżąco w przypadku spółek, które śledzicie, nie zajmuje to aż tak dużo czasu bo wyniki, wywiady i ważne informacje pojawiają się tylko od czasu do czasu. Przykład Forte zajmuje sporo czasu bo budujemy “big picture” za ładnych parę lat. Jednak jak już to raz przejdziecie to później wystarczy tylko śledzić informacje. Można tutaj ponownie zastosować zasadę Pareto. 80% wysiłku na początku bo przecież większość rzeczy jest nowych. Potem zabiera to już 20% czasu.

Piszę to też dlatego bo zwróćcie uwagę, że jest to spora bariera dla większości osób. Ilu osobom chce się zbudować taki “big picture”? Ile osób ma na to czas? No właśnie. Dzięki temu jest to obszar, gdzie można budować przewagę konkurencyjną nad resztą inwestorów.

Zachowanie kursu Forte a wyjaśnienia/informacje zawarte w:

  • informacjach bieżących/profit warning
  • kwartalnych wynikach finansowych/sprawozdaniach
  • wywiadach

Poniżej oraz w kolejnych kafelkach szczegółowa analiza informacji opisowych, jakie mogliśmy uzyskać w poprzednich kwartałach. Jeżeli chodzi o sprawozdania, niestety nie każde sprawozdanie finansowe zawierało szczegółowe wyjaśnienia. Jednak tam gdzie były te dodatkowe komentarze, często przekładało się to następnie na kurs spółki.

Jeżeli chodzi o sprawozdania finansowe, poniższe, konkretne/coś wnoszące komentarze pojawiają się dopiero od wyników za 3 q 2017. Ich publikacja odbyła się 29 listopada 2017. Kurs wynosił około 60 zł. Wcześniej mieliśmy komunikaty profit warning, po których następowały ostre ruchy na wykresie. Natomiast po tym sprawozdaniu mam też ostry spadek kursu:

Wyniki 3 q 2017:

Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 36,7% , czyli o 1,8 pkt. procentowy niżej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Główną przyczyną obniżenia rentowności był spadek kursu EUR/PLN oraz zauważalny w III kwartale 2017 wzrost cen podstawowego surowca jakim jest płyta wiórowa. Szczególnie istotne wzrosty dotyczą płyty kupowanej poza kontraktem długoterminowym z firmą Pfleiderer. Dodatkowo, z powodu trudnej sytuacji na rynku pracy (problemy z dostępnością pracowników), Spółka musiała wstrzymać coroczny sezonowy proces ograniczania zatrudnienia na okres letni, co również miało wpływ na marżę osiągniętą w tym kwartale.

Dla przypomnienia wykres z tego okresu macie poniżej. Zobaczcie, że pierwszy sygnał, czerwony profit warning, był już powyżej 80 zł. Natomiast drugi profit warning za II q 2017 spowodował wodpospad na kursie :

Jak widzicie, przed sprawozdaniem finansowym był trzeci profit warning: szacunkowe wyniki III q 2017, przy kursie około 70 zł. Po sprawozdaniu, w efekcie, zobaczyliśmy kolejny ostry zjazd na kursie. W konsekwencji tych czynników pojawił się następnie czwarty negatywny profit warning. Spowodowało to kolejne ostre spadki: Szacunkowe wyniki: EBIT IV q 2017 r.: 23 mln zł, spadek o 29,7 % r/r.

Osiągnęliśmy lokalne minima około 40/45 zł.

Uwaga: zwróćmy uwagę, że po drodze były odbicia i to całkiem spore. Były to tylko odbicia bo kurs spadał wraz z coraz gorszymi info o wynikach. 

Wyniki 4 q 2017

Przychody ze sprzedaży w roku 2017 wyniosły 1 096 230 tys. zł. i w stosunku do roku ubiegłego były wyższe o 0,5% (wartościowo o 5 823 tys. zł.). Brak wysokiej dynamiki w porównaniu do lat poprzednich, jest efektem dwóch czynników – w I połowie roku spółka obserwowała wstrzymywanie zamówień od największych klientów, spowodowane trwającymi negocjacjami warunków handlowych na następne lata. W II połowie 2017 roku, zwiększona liczba zamówień od klientów, wynikająca z zakończonych negocjacji oraz bardzo szeroka oferta produktowa (pomiędzy marcem a wrześniem zwiększyliśmy ofertę z 3.300 do 4.300 produktów), wykazała niedoskonałość wewnętrznych procesów i niewystarczające moce produkcyjne. Efektem był brak możliwości zrealizowania części zamówień. Rentowność brutto sprzedaży ukształtowała się na poziomie 36,2% , czyli o 3 pkt. procentowe niżej, niż w roku poprzednim. Główne przyczyny spadku rentowności to niższy kurs €, który negatywnie wpłynął na rentowność przychodów z eksportu oraz wzrost kosztów płyty meblowej (podstawowego surowca do produkcji mebli) w II połowie roku o około 20% vs rok 2016.

Tym razem:

  1. Dowiadujemy się o powodach słabych wyników za pierwsze półrocze 2017. Niestety nie było to komunikowane wcześniej: negocjacje. Pytanie czy te negocjacje nie spowodowały presji na ceny. W efekcie gorsze wyniki w kolejnych kwartałach. Być może odbiorcy zobaczyli dobre wyniki z roku 2016 i zażądali obniżek cen właśnie dlatego? Trochę to wszystko dziwne/niezrozumiałe… Słabe jest też to, że dopiero po tym kwartale ukazała się taka  ważna informacja wyjaśniająca pierwsze półrocze 2017.
  2. II półrocze: spore zwiększenie oferty/brak mocy produkcyjnych/brak realizacji części zamówień (!) Takich problemów nie rozwiązuje się szybko. Szczególnie niepokoi informacja o braku mocy produkcyjnych/braku sprawności operacyjnej.  Ponadto po co Forte zwiększyło aż tak bardzo ofertę? Całe to stwierdzenie brzmi lakonicznie. Pytanie jakie dokładnie to były czynniki, które określono jako “niedoskonałość wewnętrznych procesów”.
  3. Dowiadujemy się, że wzrost kosztu płyty meblowej wyniósł 20%. Jeżeli oszacujemy jaki udział w kosztach stanowi płyta, będziemy mogli obliczyć jak dokładnie przełożyło się to na wyniki w mln zł.

Co ważne, dowiadujemy się też o dalszym wzroście cen płyty wiórowej:

Do najistotniejszych wydarzeń 2017 roku Grupa może zaliczyć: wzrost cen podstawowego surowca – płyty wiórowej, który miał negatywny wpływ na wyniki II półrocza 2017 roku oraz pierwsze miesiące 2018 r.

Ponadto mamy też taką informację. Wskazuje ona, że cały rok 2018 może być pod presją bo to wszystko trwa/jest  to proces:

Istotnym projektem rozpoczętym w IV kwartale 2017, a który powinien zakończyć się do końca III kw. 2018 roku jest reorganizacja procesów produkcyjnych i projektowych, których celem jest zwiększenie mocy produkcyjnych na sezon 2018/2019. Ze względu na sezonowość w kwartałach II i III (tzw. niski sezon), obecne moce wystarczają na pokrycie wyższej produkcji wynikającej z przewidywanej wzrostowej dynamiki sprzedaży.

W efekcie mamy dalsze słabe zachowanie kursu. A następnie kolejny słabe wyniki za I kwartał 2018: Szacunkowe wyniki: EBIT I q 2018 r.: 16 mln zł, spadek o 61 % r/r 

Szacunek wyniki I q 2018

  • W ocenie Zarządu Emitenta, I kwartał 2018 roku był ostatnim kwartałem, w którym na wynik Spółki wpływały skumulowane negatywne efekty:
  • wysokiej ceny rynkowej płyty wiórowej;
  • ograniczonej dostępności takiej płyty skutkujące koniecznością w znacznie większym stopniu wykorzystywania do produkcji droższej płyty laminowanej
  • w konsekwencji powyższego – niepełne wykorzystanie własnych mocy produkcyjnych oklejania płyty;
  • wciąż jeszcze ograniczone możliwości realizacji rosnącej liczby zamówień.

Oraz

Powyższa ocena wynika z dwóch pozytywnych czynników, które będą miały bardzo istotny wpływ na kolejne kwartały tego roku:

  • Dzięki uruchomieniu własnego zakładu produkcji płyty drewnopochodnej, w II kwartale 2018 r. zacznie być widoczny pozytywny wpływ wykorzystania własnej, tańszej dla Spółki płyty, która jest podstawowym surowcem do produkcji mebli.
  • Dzięki realizowanym zmianom i projektom, które są wdrażane od przełomu 2018 roku, Emitent jest w stanie zapewnić dodatkowe moce produkcyjne, których wykorzystanie powinno przynieść pozytywne efekty od III kwartału 2018 r. i znacznie wzmocnić dynamikę sprzedaży w sezonie 2018/2019. Mając na uwadze naturalny niższy wpływ zamówień na meble w II kwartale każdego roku, Spółka w II kwartale 2018 r. będzie w stanie zrealizować pełny portfel zamówień (zarówno zaległych, jak i bieżących), jak również bezpiecznie zbudować zapas mebli pod realizację wysyłek w okresie tzw. wysokiego sezonu zaczynającego się już w połowie III kwartału.

Po powyższym komunikacie, który ma raczej pozytywny wydźwięk, kurs spółki przestał chwilowo spadać i przeszedł w trend boczny. Z drugiej strony inwestorzy cały czas pamiętają, że spółka jest w momencie zmian organizacyjnych, rozruchu fabryki oraz ma spore zadłużenie. Warto też pamiętać w takich sytuacjach, że efekty restrukturyzacji, jeżeli będą,  pojawią się dopiero za jakiś czas . 

Wyniki I q 2018

W I kwartale 2018 na negatywne wyniki Grupy wpłynęły skumulowane efekty

  • wysokiej ceny rynkowej płyty wiórowej;
  • ograniczonej dostępności płyty wiórowej, skutkujące koniecznością wykorzystywania do produkcji droższej płyty laminowanej
  • w konsekwencji powyższego -niepełne wykorzystanie własnych mocy produkcyjnych oklejania płyty
  • wciąż jeszcze ograniczone możliwości realizacji rosnącej liczby zamówień.
 
W ocenie Zarządu, dzięki uruchomieniu własnego zakładu produkcji płyty drewnopochodnej, w wynikach finansowych II kwartału 2018 r. zacznie być widoczny pozytywny wpływ wykorzystania własnej, tańszej płyty.
 
Ponadto, dzięki realizowanym zmianom i projektom, które były wdrażane od przełomu 2018 roku, Grupa jest w stanie zapewnić dodatkowe moce produkcyjne, których wykorzystanie powinno przynieść pozytywne efekty finansowe od III kwartału 2018 r. i znacznie wzmocnić dynamikę sprzedaży w sezonie 2018/2019.
 
Mając na uwadze naturalny niższy wpływ zamówień na meble w II kwartale każdego roku, Grupa w II kwartale 2018 r. będzie w stanie zrealizować pełny portfel zamówień (zarówno zaległych, jak i bieżących), jak również bezpiecznie zbudować zapas mebli pod realizację wysyłek w okresie tzw. wysokiego sezonu zaczynającego się już w połowie III kwartału.
Drugi kwartał powinien być więc już pod jakimś wpływem tańszej płyty. Ponadto powinny być też wyższe przychody bo zaległe zamówienia zostaną zrealizowane. Co przełoży się na efekt skali i pewnie jednorazowo lepsze wyniki.
 
Uwaga: Oznacza to, że wyniki będą jednorazowo zawyżone realizacją zaległych zamówień. Warto na to zwrócić uwagę oceniając kolejne wyniki.

Szacunek 2 q 2018

I rzeczywiście mamy poprawę wyników: Szacunkowe wyniki: EBIT II q 2018 r.: 23,2 mln zł, wzrost o 34 % r/r. Wyniki kilkadziesiąt procent lepiej niż oczekiwania.

Zarząd Emitenta, komentując przedstawione wyniki potwierdza, że zgodnie z zapowiedziami zawartymi w komentarzu do wyników I kwartału 2018, podstawowym czynnikiem wpływającym na wzrost rentowności EBITDA w II kwartale 2018 r. było uruchomienie własnej produkcji płyty surowej w Spółce zależnej Tanne Sp. z o. o. Ze względu na częściowe zużywanie w tym kwartale jeszcze płyty z zakupów zewnętrznych (zapasy prewencyjne) marża EBITDA nie oddaje w pełni efektu, jaki Grupa Kapitałowa uzyska wykorzystując w procesie produkcji prawie wyłącznie własny surowiec. Należy zaznaczyć, że zakład produkcji płyty surowej jest wciąż w trakcie rozruchowej i wg Zarządu zakładane moce produkcyjne osiągnie na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku.

I dalej

Patrząc natomiast na zrealizowane przez Spółkę obroty w II kwartale 2018, Zarząd Emitenta potwierdza, że są one poniżej oczekiwań, jakie miał na koniec I kwartału.

Mamy więc pozytywną informację. Z tym, że jej realizacja zależy od efektywności nowej fabryki i dalszego zwiększania produkcji.
 

Jednocześnie uzyskujemy dwie bardzo ważne informacje negatywne:

  • O mocach produkcyjnych, kiedy osiągną zakładane moce. Że rozruch nadal trwa. A co jeżeli coś pójdzie nie tak? Jest to bardzo częsty efekt nowych inwestycji. Masa firm wyłożyła się na takich rzeczach. Coś zawsze może pójść nie tak, szczególnie, że Forte nigdy płyty wiórowej nie produkowało.
  • Coś z przychodami jest nie tak. Poniżej oczekiwań. Ale dlaczego?

Ponadto warto zwrócić uwagę na dwie rzeczy:

  • Zarząd słowem nie wspomniał o zaległych zamówieniach, które zrealizował w tym kwartale. A to ma znaczenie oceniając ten kwartał. Zauważmy, że każde zaksięgowane 10 mln zł zaległych zamówień to pewnie około 4 mln jednorazowego zysku. Przy założeniu, że pierwsza marża na produkcji mebli wynosi około 40%. Jeżeli to uwzględnić wyniki tego kwartału już nie są dobre. II q 2017 EBIT wyniósł około 17 mln zł. Teraz około 23 mln zł. Więc w zupełności można to wytłumaczyć realizacją zaległych zamówień.
  • II q 2017 był pierwszym kwartałem słabych wyników Forte. Więc baza jest niska. Niewiele trzeba by było aby te wyniki poprawić. Nie widać więc chyba jednak poprawy. Trzeci kwartał też może być słaby. I taki rzeczywiście jest.

Wyniki 2 q 2018

Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 33,5% , czyli o 4,2 pkt. % niżej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Główne przyczyny obniżenia rentowności to:

  • negatywny wpływ wzrostu cen podstawowych surowców do produkcji, w szczególności płyty meblowej,
  • negatywna struktura sprzedaży wpływająca na brak dynamiki wzrostu obrotów oraz obniżenie marży całkowitej,
  • wzrost kosztów pracy.

Do najistotniejszych czynników, które w ocenie Zarządu mogą mieć wpływ na osiągane wyniki Grupy w kolejnych miesiącach roku zaliczyć można:

  • koniunkturę na rynku meblowym w kraju oraz w Europie,
  • rozpoczęty proces wymiany nisko marżowych modeli mebli na modele o wyższej rentowności,
  • dostępność tańszej płyty meblowej z własnej produkcji,
  • stabilność cen pozostałych surowców do produkcji mebli,
  • zmienność kursu EUR/PLN.

Otrzymujemy kolejne negatywne czynniki podane przez zarząd. Generalny wzrost surowców, nie tylko płyta. Wzrost kosztów pracy. I do tego dochodzi jeszcze sygnalizacja koniunktury na rynku meblowym bo przychody słabo.

Szacunkowe wyniki 3 q 2018

Komentując przedstawione wyniki, Zarząd Emitenta potwierdza, że słabe wyniki sprzedażowe III kwartału, są efektem dalszego znacznego spowolnienia na rynku detalicznym mebli, zarówno na rynkach zagranicznych, jak i w Polsce. Tendencja spowolnienia, którą Spółka obserwowała już w drugim kwartale, w III kwartale była jeszcze bardziej wyraźna i miała bezpośredni wpływ także na rentowność. Spółka ocenia, że przeprowadzone w I połowie roku porządkowanie oferty produktowej, również miało wpływ na obroty III kwartału. Spadek obrotów rok do roku na sprzedaży mebli jedynie o 7 % był efektem uruchomienia kilku istotnych akcji promocyjnych z największymi odbiorcami, których koszt bezpośrednio przełożył się jednak na uzyskiwane marże.

Także efektywność nowego zakładu produkcji płyty surowej w bieżącym kwartale była poniżej oczekiwań, głównie ze względu na nieplanowane przestoje, będące wynikiem awarii. Zarząd Emitenta zaznacza, że pomimo bardzo płynnego rozpoczęcia procesu produkcji w nowym zakładzie, to jednak zakład produkcji płyty surowej jest wciąż na etapie rozruchu, zarówno jeśli chodzi o wydajności jak i docelowe parametry produktów i liczy się z tym, że podobne sytuacje mogą się jeszcze zdarzać, aż do czasu osiągnięcia pełnej stabilizacji procesu produkcyjnego.

Trzecim czynnikiem mającym wpływ na wyniki III kwartału jest sytuacja na rynku pracy i presja na wynagrodzenia, której efektem było rozpoczęcie wprowadzania na przełomie lipca i sierpnia br. regulacji płacowych, zwiększających efektywne wynagrodzenia w Grupie Kapitałowej.

Warto dodatkowo zwrócić uwagę, że oczekiwania były znacznie wyżej.

Co teraz uzyskujemy z powyższego komunikatu?

  1. Bardzo słabe wyniki operacyjne EBIT: gorsze niż rok temu. Ale co najważniejsze. Już rok temu była masakra na wynikach za trzeci kwartał 2017. Więc baza była bardzo niska. A pomimo tego są jeszcze gorsze wyniki. Tutaj też macie przykład, że jeżeli nie wiedzieliście, że rok temu wyniki były już bardzo słabe, to nie ocenicie tego teraz. Jako relatywna ocena trzeciego kwartału 2018 roku.
  2. Druga rzecz, która jest bardzo słaba i nie dotyczy już samej spółki ale całego rynku. Słaba sprzedaż. Słaba sprzedaż oznacza brak działania dźwigni operacyjnej. Co właśnie wpływa na wynik EBIT. Pytanie dlaczego jest słaba sprzedaż? Jeżeli tak nadal będzie w 4 q 2018: będzie masakra.
  3. Rozruch zakładu coś jest nie tak bo tak wynika z komunikatu. Zauważcie, że jest to już koniec października czyli prawie połowa czwartego kwartału. Więc czwarty kwartał będzie nadal słaby pod względem wyników (prawdopodobnie).
  4. Czwarty czynnik to kwestia wynagrodzeń. Problem jest prawdopodobnie jednak głębszy, co pewnie zobaczymy też w wynikach za czwarty kwartał. Forte opierało się na pracy Ukraińców. A tutaj ostatnio podobno jest słabo w Polsce. Potwierdza to moja wizyta u rodziny na wschodzie. W Hajnówce jest jedna z fabryk Forte. Podobno rok temu na zmianie gdzie jest kilkanaście osób, pracowało około 10 Ukraińców. Obecnie jest to jeden lub dwóch. Są zaległości w produkcji. Tiry wyjeżdżają bez pełnej realizacji zamówień bo brak jest składników z innych fabryk aby zrealizować całe zamówienie.
  5. Jedyna pozytywna informacja jest następująca. Słabe zyski/marże wynikają też z przeprowadzonych promocji cenowych. Co obniżyło zyski. Więc gdyby nie to zyski byłyby wyższe. Z drugiej strony gdyby nie promocje cenowe, przychody byłyby jeszcze niższe.

Wyniki 3 q 2018

Marża brutto ze sprzedaży ukształtowała się na poziomie 33,7% , czyli o 3 pkt. % niżej, niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Główne przyczyny obniżenia rentowności to:

  • negatywny wpływ wzrostu cen podstawowych surowców do produkcji,
  • negatywna struktura sprzedaży wpływająca na brak dynamiki wzrostu obrotów oraz obniżenie marży całkowitej,
  • wzrost kosztów pracy,
  • uruchomienie kilku istotnych nisko marżowych akcji promocyjnych z największymi odbiorcami.

Koszty ogólne ukształtowały się na poziomie 43 164 tys. zł wobec 37 464 tys. zł w analogicznym okresie 2017 roku. Obciążenie przychodów kosztami ogólnymi wyniosło 5,3% wobec 4,7% w okresie porównawczym. Wzrost wynika głównie z przypisania skonsolidowania kosztów nieprodukcyjnych zakładu produkcji płyty, których jeszcze nie było w okresie poprzednim (zakład w pełni uruchomiono w kwietniu 2018 r.) – efektywny wpływ to 6 mln zł.

Do najistotniejszych czynników, które w ocenie Zarządu mogą mieć wpływ na osiągane wyniki Grupy w kolejnych miesiącach roku zaliczyć można:

  • słabszą koniunkturę na rynku meblowym w kraju oraz w Europie,
  • rozpoczęty proces wymiany nisko marżowych modeli mebli na modele o wyższej rentowności,
  • ustabilizowanie i poprawę efektywności produkcji w nowym zakładzie płyty wiórowej,
  • dostępność tańszej płyty meblowej z własnej produkcji,
  • stabilność cen pozostałych surowców do produkcji mebli,

W komentarzu zarządu, oprócz wcześniejszych czynników, dowiadujemy się też, że około 6 mln zł kwartalnie to przypisanie kosztów nieprodukcyjnych zakładu produkcji płyty. Czyli około 24 mln zł w skali roku (!) O tyle zyski z tego tytułu są mniejsze w porównaniu do okresu przed budową fabryki. Zwróćcie tutaj uwagę, że tak często się właśnie zdarza. Początkowy okres uruchomienia inwestycji to dodatkowe koszty. Co zobaczymy w wynikach kwartalnych. Dlatego warto o tym pamiętać.

Spadek kursu Forte z około 80 zł na 20.

Wszystko co opisane powyżej tłumaczy dlaczego kurs Forte zachował się jak zachował. Od pierwszego profit warning za I kwartał 2017 spadł z około 85 zł na 20. Około 80%. Dla przypomnienia wykres:

Okres tych dwóch lat dobrze obrazuje dlaczego upływ czasu jest tak ważny na giełdzie. Pokazuje jak mogą zmieniać się nastroje inwestorów. Czy coś się zmieniło? Przecież to ta sama spółka. Te same meble. Ta sama fabryka płyty wiórowej…

Zobaczcie co stało się jednak z wynikami, długiem oraz oczekiwaniami co stanie się w kolejnych kwartałach. Przeszliśmy z optymizmu bo wyniki były dobre. Do pesymizmu bo wyniki znacznie się pogorszyły.

A wyniki to jedna ze składowych wyceny DCF. Ale wycena DCF to nie jedyna metoda wyceny. O czym dalej.

 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce Zamknij