Szkoła Główna Inwestorów Profesjonalnych

Zadanie 2: Biznes, przychody, koszty, szanse i zagrożenia 

Co możemy wyczytać z rekomendacji? Co dowiedzieliśmy się do tej pory ze sprawozdań/komunikatów/wywiadów? Co nam to daje?

Mając poniższe informacje, dotyczące przychodów i kosztów, możemy modelować poszczególne elementy. Zakładając różne zmiany dotyczące na przykład dynamiki cen.

Natomiast analizując listę szans i zagrożeń. Patrząc na Forte budowa fabryki była jednocześnie na liście szans i ryzyk. I to od razu wprawny inwestor powinien zauważyć w momencie decyzji o nowej fabryce w roku 2016. Najpierw inwestorom nowa fabryka wydawała się szansą dlatego kurs pod to rósł. Mało tego (!) Kurs Forte urósł do szczytu o dokładnie X mln zł i wiemy ile to dokładnie było (kapitalizacja wzrosła o X mln złotych). I to była wycena inwestorów szansy w postaci nowej fabryki.

W miarę upływu czasu inwestorzy zauważyli w roku 2017 i 2018, że nowa fabryka to jednak więcej problemów więc nowa inwestycja Forte nie zmaterializowała się w postaci szansy ale w postaci ryzyka. I obie te sytuacje widzimy patrząc na historyczny kurs spółki. Najpierw wzrost potem spadek.

Minęły kolejne dwa lata i to co było ryzykiem i problemem w latach 2017 i 2018 okazały się kolejną szansą w latach 2019/2020/2021. Forte dokonało restrukturyzacji. Ponadto poukładało procesy w fabryce płyt. Co było podstawą do poprawy zysków.

Ale do takich wniosków dojdziecie tylko, jeżeli macie w tym zakresie doświadczenie. Dlatego podkreślam na każdym kroku, że warto budować swoje doświadczenie a w inwestowaniu bardzo ważny jest upływ czasu. Właśnie dlatego. Tylko dzięki temu rok po roku możecie obserwować co się dzieje. Jakie to może mieć przełożenie na biznes spółki oraz wyniki.

Co głównie wpływa na przychody Forte?

Na przychody w ujęciu kwartalnym wpływa sezonowość:

Jak widzimy powyżej najlepszy jest pierwszy i czwarty kwartał. Słabszy jest drugi i trzeci. W efekcie przychody latem wynoszą około 45% rocznych przychodów. A zimą około 55%.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że przestoje remontowe mają miejsce zazwyczaj w drugim lub trzecim kwartale. Stąd jeden z tych kwartałów dodatkowo może być zaburzony/ pod wpływem tego czynnika (zazwyczaj drugi).

Co wpływa na przychody segment meble:

  • popyt na meble, głównie w eksporcie
  • ceny jednostkowe mebli
  • moce produkcyjne: możliwy wyprodukowany wolumen mebli (mln paczek)
  • kurs walutowy: Około 80% sprzedaży kierowane jest na eksport, głownie waluta Euro:

Co wpływa na przychody segment płyta:

  • popyt na płytę: zapotrzebowanie na płytę wynikające z własnych potrzeb
  • sytuacja w branży meblarskiej Polska (sprzedaż na zewnątrz)
  • sytuacja w branży budowlanej Polska (sprzedaż na zewnątrz)
  • Ceny płyty
  • Moce prodykcyjne/wolumeny (m3)

Co głównie wpływa na koszty Forte?

Uwaga tutaj jest struktura kosztów wiele lat + policzone różne rzeczy + poniższe wykresy: Forte koszty rodzajowe 2021

Najpierw zobaczmy na koszty rodzajowe. W ujęciu wartościowym prezentują się następująco:

Tak wygląda struktura procentowa kosztów rodzajowych w ostatnim roku:

Natomiast na tej grafice zobrazowałem historię kosztów rodzajowych z podziałem na cztery główne koszty rodzajowe:

Natomiast tutaj to samo struktura procentowa:

A tutaj jak wartościowo zmieniły się koszty rodzajowe na przestrzeni lat. Zobaczcie na tendencje w spółce pod tym względem:

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowej analizy kosztów warto zwrócić uwagę jeszcze na dwie tabele. Pierwsza z nich obrazuje rozłożenie kosztów amortyzacji. Jak widzimy amortyzacja jest głównie po stronie pierwszej marży czyli w koszcie własnym sprzedaży (fabryki). Natomiast druga grafika obrazuje rozłożenie kosztów wynagrodzeń:

Teraz przejdźmy do analizy głównej kategorii kosztowej, czyli zużycia materiałów i energii w przypadku mebli/czego możemy dowiedzieć się z rekomendacji?

Koszty meble (przed otwarciem własnej fabryki płyty):

  • Koszty zakupu płyt drewnopochodnych stanowią ok. 30% kosztów
    rodzajowych w spółce
  • Ceny okuć ( około 5% kosztów) uzależniliśmy od notowań ropy naftowej i stali.
  • Koszty szyb (około 5% kosztów) uzależniliśmy od notowań sody kalcynowanej
  • Koszty kartonów (około 3,5% kosztów) uzależniliśmy od notowań Testlinera na giełdzie FOEX
  • Około 10 % pozostałe (chemia, obrzeża, okleina, folie, inne) (20% kosztów materiałów i energii)
  • Energia elektryczna

Koszty płyta

  • Drewno
  • Papier
  • Energia elektryczna
  • Koszty klejów stanowią do 20% w kosztach produkcji płyt wiórowych
    • Metanol to główny składnik żywic klejowych/klejów (ok. 50%)

Jeżeli chodzi o energię elektryczną przypominam komentarz zarządu:

istotny wzrost kosztów działalności tzn. wzrost cen energii elektrycznej (+40% r/r – wpływ około 0,9 mln / m-c)

Dzięki temu możemy policzyć wydatki na energię elektryczną:

  • 0,9 mln razy 12 miesięcy: wzrost kosztów o 10,8 mln zł
  • 10,8 mln zł to wzrost o 40%
  • Czyli 10,8 mln zł / 40% = 27 mln zł. Daje to nam więc bazę kosztową przed podwyżkami 27 mln zł
  • Ceny energii w 2019 wyniosły więc około 40 mln z ł ( 27 mln zl + 10,8 mln zł = 37,8 )
  • Jest to kilka % kosztów rodzajowych

Uwaga: poniżej lista szans i zagrożeń. Z tym, że jest to lista zbudowana w części również w ostatnich latach więc zostawiam tak jak jest w celach edukacyjnych. Aby zobaczyć jaka była sytuacja a co jest obecnie.

Na zielono i czerwono zaznaczyłem to co było a teraz ten czynnik jest z jakiegoś powodu grany. Innymi słowy mając kiedyś te czynniki na liście właśnie to mogło się wydarzyć. I się wydarzyło. Oczywiście jedne czynniki są silniejsze inne słabsze co do wpływu na biznes oraz wyniki. I to też trzeba mieć z tyłu głowy:

Jakie widzicie główne szanse

  • Osłabienie złotówki
  • Budowa 5 fabryki: znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych/przychodów
  • Substytucja produkcji zagranicznej polską produkcją (głównie niemieckiej)
  • Wzrosty cen płyt drewnopochodnych
  • Zamknięcie mocy produkcyjnych płyta
  • Nowe regulacje środowiskowe (Fabryka Forte spełnia normy)
  • Znaczny wzrost wydajności fabryki płyty dzięki usprawnieniom/restrukturyzacji
  • Trwająca restrukturyzacja biznesu segment meble (np. nowy mix produktowy)
  • Relatywnie niski wskaźnik cena/wartość księgowa, kapitał własny to praktycznie wartość inwestycji w fabrykę płyty

Jakie widzicie główne zagrożenia dla Forte?

  • Umocnienie złotówki
  • Wysokie zadłużenie: możliwość emisji akcji, problemy w przypadku pogorszenia sytuacji gospodarczej
  • Wysokie zadłużenie: ograniczenia w rozwoju (kowenanty, ciągły nadzór banków, brak możliwości podejmowania swobodnie decyzji finansowych)
  • Ryzyko dwóch głównych odbiorców: stanowią ponad 10% przychodów każdy (jeden z nich około 20% w rekomendacji)
  • Problemy Conforamy między innymi we Francji
  • Wzrost rabatów dla klientów. W 2016 roku rabaty dla klientów wzrosły do 2,8% sprzedaży z 1,9% rok wcześniej. W latach 2012-2014 rabaty kształtowały się na poziomie ok. 1,5%
  • Spowolnienie gospodarcze w Polsce i Europie
  • Trudność w przenoszeniu wzrostu kosztów na klientów (to jest dłuższy proces/trudny proces)
  • Spadki cen płyt drewnopochodnych
  • Wzrosty cen drewna
  • Wzrost mocy produkcyjnych płyty w regionie
  • Wzrost cen chemikaliów do produkcji klejów
  • Dalszy mocny wzrost energii
  • Dalszy wzrost kosztów pracy
  • Przenoszenie się handlu do internetu
  • Ryzyko podaży 2,05 mln akcji
  • Corporate governence: na przełomie 2016/2017 spółka poza wezwaniem kupiła ceryfikaty inwestycyjne SEZAM XX FIZ będące
    w posiadaniu 2,05 mln akcji Forte (dzwina transakcja, słaba komunikacja w tym zakresie) cena prawie 100 zł, wartość transakcji około 150 mln zł
  • Mamy kontynuację powyższego ryzyka bo Prezes odkupił od siebie jako zarząd akcje spółki (do siebie) cena 31 zł więc spółka straciła około 100 mln zł.

Jak w praktyce analizować poszczególne szanse i ryzyka, przychody i koszty

Na zakończenie jeszcze jedna uwaga. Trzeba bardzo uważać gdy jakiś czynnik analizujemy. Coś co może mieć negatywny lub pozytywny wpływ. Dla przykładu w przypadku Forte mamy czynnik ryzyka wzrost cen drewna. Początkujący inwestor pomyśli, że znaczny wzrost cen drewna na świecie spowoduje ogromne koszty dla spółki:

Ceny sosny W_Standard na portalu e-drewno wzrosły w sierpniu o 21,9 proc. mdm do 646 zł/m sześc. – podał portal w komunikacie.

Według analityków tego typu drewno stanowi najwięcej w strukturze zakupowej przedsiębiorstw.

Jak podaje portal, we wrześniu ubiegłego roku ceny tego typu drewna wynosiły 219 zł/m sześc. Oznacza to, że cena drewna rdr wzrosła o 294,97 proc.

Żródło: infostrefa

No nie. Zobaczcie jak to działa w przypadku lasów państwowych w Polsce. Poniżej cytat:
 

Ekspertka zaznaczyła jednocześnie, że ceny drewna w Polsce nie podlegają aż takim dużym wahaniom jak np. w USA, ponieważ sprzedaż drewna przez Lasy Państwowe dokonywana jest dwutorowo. “Z jednej mamy sprzedaż na aukcjach systemowych, w których mogą wziąć udział wszystkie podmioty, także bez historii zakupowej. I tam widzimy silne wzrosty. Np. cena kłody sosny od stycznia do czerwca wzrosła dwukrotnie” – powiedziała.

Podkreśliła jednak, że dotyczy to tylko ok. 20 proc. rynku. “Około 80 proc. wolumenu sprzedaży dokonuje się w tzw. sprzedaży ofertowej, czyli dla firm, które mają już historię zakupową w Lasach Państwowych. Tam wzrosty cen były niewielkie, bo są one regulowane” – opisywała.

Jak tłumaczyła, duże firmy meblarskie czy tartaki dokonują zakupów głównie w sprzedaży ofertowej, a na aukcjach systemowych tylko je uzupełniają.

Źródło: bankier

I drugi:

W jego opinii, “Lasy Państwowe nie odpowiadają za obecny wzrost cen produktów i półproduktów drzewnych na polskim rynku, gdyż nie mają one istotnego wpływu na ceny w sklepach czy hurtowniach”. Jako przykład wskazano cenę płyty OSB. “Cena drewna wykorzystywanego do ich produkcji wzrosła w tym roku tylko o 3 proc., tymczasem w sklepach produkt ten zdrożał 10-krotnie” – podkreśla odpowiedź resortu.

We wcześniejszej informacji przesłanej PAP resort ocenił, że “wzrost cen średnich nie jest silny, gdyż ceny wzrosły średnio o około 3 proc.”, podczas gdy “inflacja w roku 2021 wyniesie około 4 proc.”.

Źródło: bankier

Zwróćcie uwagę, że pierwszy artykuł jest tylko ogólną informacją. Ważną bo umożliwia zrozumienie jak działa rynek. Jednak to tylko informacja ogólna. Gdy połączymy to z drugim artykułem mamy już zdecydowanie pewniejszą informację co do tego jak zachował się rynek drewna. I co prawdopodobnie dzieje się po stronie kosztowej.

Oczywiście znowu nie mamy pewności bo to tylko doniesienia prasowe. Nie coś co powiedziało Forte ale jest to już dosyć mocny “big picture” pod tym względem.

Jak więc widzicie trzeba dobrze znać różne mechanizmy działające na rynku. Jak to dokładnie wygląda bo łatwo można zrobić błąd zakładając coś co niekoniecznie musi być prawdą.

 

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce Zamknij